woensdag 30 juli 2014

Zomervakantie 2014 - Han sur Lesse, België

Woensdag 16 juli

Ons eerste uitstapje was naar de grotten van Han.

Eerst bij de kerk nog even lunchen!

En toen met een boemeltreintje naar de grotten toe!

We kwamen langs de camping naast het dorpje en ik had echt medelijden met de gasten daar...
elk half uur komen er 2 van die treintjes langs met erg veel kabaal!




De grotten vielen ons tegen. 
Nu hebben wij ook al aardig wat grotten gezien en dit waren zeker niet de mooiste!
Wel waren de grote zalen erg indrukwekkend.

Maar de kennelijk onvermijdbare lichtshow was echt om te huilen!!!
En waarom er nou aan het eind van de wandeling een kanonsschot moest worden gelost?

Wat ik wel leuk vond was dat ik in de grot vleermuisjes heb zien vliegen,
dat was voor mij de eerste keer!

Het was een lange wandeling door de grotten
en toen moesten we nog een stukje verder lopen terug naar het dorp.
Daar zijn we weer op het treintje gestapt om nu halverwege uit te stappen
voor een wandeling door het wildpark dat bij de grotten van Han hoort.

 Op de heuvel boven de Grot en in de oude vallei van de Lesse bevindt zich 
250 hectare pure natuur, ingericht als Wildpark.
Ontdek het Massif de Boine en zijn bijzondere fauna en flora.
U ziet er dieren uit onze streken die er leven in hun natuurlijke omgeving:
wolven, lynxen, herten en beren, de Europese bizon en het Przewalski-paard.

 De omgeving was echt heel erg mooi!

Genieten van het uitzicht.

Maar de dieren hadden van ons niet gehoeven.
Natuurlijk hadden ze veel meer ruimte dan in een dierentuin,
maar sommige dieren zaten in best kleine kooien, zoals de uilen
en de marmotten.
Ik snap wel dat ze dat doen zodat je veel kans hebt om de dieren te zien,
maar het blijft triest! 

We moesten een 20% helling aflopen,
daar wou je niet uitglijden!!!


Het laatste stuk door het wildpark zijn we met een safaribus gegaan.
De hertjes, paarden, bizons en zo hadden wel lekker veel ruimte!

Maar bij de beren ben ik niet eens gaan kijken, zo'n klein verblijf!

Toch hebben we wel een heel gezellige dag gehad met z'n allen!

3 opmerkingen:

trompke zei

Wij hebben ooit op die camping gestaan ;-) Compleet met ezels die de hele dag stonden te balken.
De grotten zijn we toen niet in geweest. Waarom weet ik niet meer. Taeke houdt niet van grotten dus dat zal de reden wel geweest zijn. De omgeving is verder wel mooi.
Ooit als 2-jarige wel in de grotten geweest. Heb jaren aan moeten horen dat ik toen in mijn broek heb geplast van angst. Ben er nooit weer in geweest LOL

trompke zei

Ze noemden het in mijn familie dan ook de grotten van Hansje (dat ben ik dus).

Margriet zei

oooh, wat zielig Hansje! Wij noemden het ook de grotten van Hans, want we hadden een echte Hans bij ons :-)
In de groep waarmee we de grot ingingen waren ook wat ouders met kleine kinderen. Ik weet niet of ze in hun broke hebben geplast, maar ze huilden wel bijna allemaal, niet echt leuk! Ik snap ook niet dat je met hele kleine kindertjes zoiets gaat doen.
Die camping leek me echt vreselijk, maar de omgeving is inderdaad erg mooi!