zondag 28 mei 2017

Zutphen - 24 mei 2017

André en ik hebben André's moeder naar vrienden in Zutphen gebracht
en toen zijn wij een paar uur Zutphen in geweest.

Eerst lekker geluncht :-)

Daarna hebben we een stadswandeling gedaan
die ons langs interessante architectuur voerde.
Ik hou toch meer van oude gebouwen dan van nieuwere merk ik!



 De Drogenapstoren is gebouwd in 1444-1446 als stadspoort (Saltpoort = zoutpoort)
en werd in 1465 weer dichtgemetseld; sindsdien staat hij bekend als toren in plaats van als poort. Stadsmuzikant Tonis Drogenap woonde er rond 1555 en gaf de toren zijn huidige naam.
Van 1888 tot 1927 was de Drogenapstoren in gebruik als watertoren.

 De Walburgiskerk werd gesticht en gebouwd als Romaanse kapittelkerk omstreeks 1050,
verbouwd in romano-gotische Keulse stijl in 1200-1270,
daarna vergroot in de 14e, 15e en vroege 16e eeuw tot een grote hallenkerk,
een voorbeeld van rijke Nederrijnse gotiek.
In de toren hangen zes klokken die nog altijd met de hand geluid worden,
op zaterdagavond vanaf 18.00 uur en vóór de kerkdiensten.
In de viering hangt het Angelusklokje, dat dagelijks te horen is.



Op heel veel muren zie je gedichten staan!

Leuk detail op een moderner gebouw.

1 opmerking:

Jolande zei

Leuk om zo het nuttige met het aangename te verenigen. Oude gebouwen vind ik ook veel meer uitstraling hebben dan die moderne.
Het ergste vind ik als ze in een oude stad zo'n modern glazen gebouw neerzetten, echt vreselijk maar je ziet het steeds vaker.
Dit stukje van Zutphen wat jij laat zien ziet er in ieder geval mooi uit.